söndag 17 februari 2019

vakat vildsvin och dov..

Nytt vakpass hos polaren..
Jag var på plats kl 0655...klev ur bilen och laddade bössan tyst.. Försökte lyssna om jag kunde höra nåt vid tunnan..det var tyst så jag började smyga.. Det rasslade till 10 m bort i buskaget.. Oj, stod det grisar där tro? jag kunde inte se nåt men traskade utan att smyga en bit så att jag inte gick på nåt.. Då hörde jag rassel nerifrån åteln.. Ok, det är nåt där nere så bäst att smyga.. Tunnan rullades och innehållet rasslade ordentligt..sen hördes ett smaskande grymtläte.. tunnan rullades på nytt och proceduren upprepades.. Jag smög mig in i kojan då den saknar bakvägg... jag såg att det var en större gris där nere så jag la ifrån mig bössan, drog fram sittbrädan och satte mig.. Först såg det ut som en rejäl sugga.. Jag kunde bara se ett djur men jag tyckte att det prasslade på fler ställen. Grisen gick mot mig och var väl 15 m bort..sen svängde den åt vänster och då såg jag puckeln bak på ryggen som galtarna brukar ha.. Minst 80 kg måtte grisen ha vägt..  Den fortsatte åt vänster och en stund senare så trodde jag att den var på väg bakom ryggen på mig.. men den kom aldrig.. Jag satt kvar till kl 0920 och såg ekorrar,korp och en koltrast.... Pratade med kompisen och han menade på att det var en 100 kg's gris när jag förklarade höjden på den... Det blir till att skjuta den i april så att vi kan väga den... den får gärna gå på åteln tills dess....kul att kolla på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar