söndag 17 februari 2019

nya åtelplatsen..

Idag hade jag med mig en gammal pressening, spik och hammare.. Jag vandrade upp på berget där jag påbörjat ett nytt gömsle. Jag sågade ner några björkar som stod tätt mot andra träd.. Jag ordnade hörnstolpar till kojan och lade en ribba i framkant och en i bakkant. Sen lade jag slanor som tak.. Verket kröntes med en bit pressening.. Sidoväggen där ingången skulle vara kläddes med pressening och en presseningsbit fick bli dörr.. Sen var det bara väggen mot åteln som skulle kläs.. och när det var gjort skar jag ut ett hål.. Drar jag ett camouflagenät över skapelsen och kompletterar med mer grenar och kvistar så smälter det nog in bra... Jag fick vara nöjd för idag och jag gick ner och åtlade.. Granriset som jag sågade från träden igår lades i små högar, sen strödde jag vete,havre och majs i högarna och runtom...inte så mycket för jag hade bara någon liter med mig...En flaska glögg med hallon/lakrits smak hälldes i en utav högarna..Jag tömde ut lite halm som jag strödde spannmål i och tjärade på ett träd bredvid.. Framöver skall jag ordna en lampa och en spridare till platsen.. En rulltunna kommer jag att ordna först.. och sen ska tunna och spridare hissas upp högt i ett träd så den är helt dold.. Detta blir en diskret åtelplats där det aldrig går några människor i princip... Kojan har inte kostat mig mer än svett och sår på händerna av allt granris.. Lätt att riva om platsen skulle visa sig att vara helt fel..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar