lördag 25 februari 2017

Rävjakt i byn..

Idag var det en större rävjakt i byn igen.. Ungefär 25 gubbar var samlade.. Jag tog ett pass vid ett gryt och då terriern var med så passade jag på att vittja grytet direkt. Det var dessvärre tomt.. Stövarna var ute på varsitt håll.. Den ena hade fått tag på ett harslag och den andra följde ett rävslag i ett hiskeligt bergsområde.. Det blev inget utav det och de bytte område.. Den ena stövarn sökte sig genom marken och upp till grytet där jag stått...jag hade nämligen gått ner med hunden till bilen.. Den andra stövarn hade fått tappt några hundra meter från grytet och de misstänkte att det fanns ännu ett gryt.. Jag traskade upp med terriern och letade utan resultat. Nu hade den andra stövarn börjat väcka..  Det verkade trögt så alla traskade ner mot bilarna igen.. och då började hunden driva för fullt.. Vi gick tillbaka för att passa...Drevet gick bort all världens väg.. vi gick ner iallafall. Och väl vid bilarna så gick drevet rakt mot grytet där jag stått.. jag gick tillbaka mot såten igen.. Drevet vände strax innan grytet.. Nu struntade vi i det.. Korvgrillningen väntade och gubbarna var både frusna och hungriga. Jag tryckte i mig 4 korv med bröd och en lättöl..  Den ena stövarn for hem och den andra hundföraren kom och käkade korv han med. De flesta tackade för dagen...men då visade det sig att det sista drevet gått i gryt.. det fanns med andra ord en räv kvar att plocka ut. Det blev 4 man som satsade på att få ut den.. vi åkte bort med 3 terrier i bilarna.. Stövarägarens unghund fick äran att jobba. Grytet var i ett berg i en sjökant så det var lätt att passa.. Jag och en snubbe stod på ena sidan och de andra på andra sidan.. planen var vattetät.. nu skulle bara räven komma ut också..om den var kvar vill säga. Terriern släpptes och det hördes skall efter en liten stund.. räven var hemma! Ett svårt gryt och hunden fick jobba på hårt då räven låg dumt till.. Efter ett tag fick hunden kopplas och grytet fick lite lugn och ro...det hjälpte för strax kom räven ut och spanade...kusten var klar och han försökte fly... men fick ett par hagelsmällar... och jakten var över. Terriern luggade sitt byte.. Vi packade ihop för dagen..klockan var ju över 16 nu.. En sväng förbi den lokala pizzerian fick man ta på vägen hem..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar