tisdag 28 februari 2017

Skogen med stövarn.. 177h

Släppte vid åteln.. stövarn käkade lite på några gåsrester.. sen fattade han vad han skulle göra och stack iväg med nosen i backen.. detta var ju säsongens släpp nummer 65..Efter några minuter hördes drevskall.... Det gick i sjökanten och bort till andra änden där det buktade.. jag väntade tills det verkade följa andra sidan sjön tillbaka och tog mig dit... givetvis låg vinden fel och det vände..  sen buktade det en bra stund till.. Det visade sig att drevet gick tillbaka så jag fick förflytta mig igen..  Nu buktade det på den sidan där jag satt... men vinden verkade ha vänt och drevet kom in på 300m för att tvärvända..  Nu gick det bort mellan några tjärn så jag skyndade mig in till en viltväxel för att passa. Drevet vände och kom in på 250m innan det åter vände bort.. jädra vind! Jag skyndade mig ner mellan tjärnen för dit går det garanterat på vägen åter..  Drevet gick bortåt 1km och där stod det still bland sprängstenen..  som vanligt! Men efter några minuter vände det och skallen hördes åter.. nu stod jag perfekt.. om det inte vore för vinden.. drevet vek av på 350m håll och gick bortåt igen..1.8km för att tvärstanna mot en bergvägg enligt pejlen. Stövarn stod still en bra stund.. sen gick han tillbaka i samma löpa.. Jag skyndade mig närmre för nu var det nog lika bra att koppla.. han hade drivit 2h och 38min.. På pejlen såg jag att stövarn vänt mot mitt håll.. Han passerade mig tyst på 50m håll men jag satt tyst.. han kände garanterat att jag satt där..  Han sprang med nosen i marken och följde ett spår tillbaka till berget igen innan han vände och kom tillbaka till mig.. Trött efter 31km löpning i 10.5km/h... Jag ska ut och undersöka berget någon dag.. där finns garanterat ett gryt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar