måndag 23 januari 2017

Skogen med stövarn...135h

Åkte till jaktmarken och var på plats 830..
Såg några rådjur studsa iväg där jag skulle parkera så jag fick ändra mina planer.. Jag körde längre in i marken. Jag gick med stövarn i koppel fram till åteln.. Där släppte jag honom vid några gnagda kadaver. Han sökte runt länge men lyckades inte reda ut något spår. Vi gick vidare till bäckravinen där jag åtlat. Där for han runt och verkade hitta nåt.. där går ett mårdstråk så det kan vara mårdspår också.. Han sökte runt ivrigt men kom tillbaka.. Vi gick ut på vägen igen och där fick han tag på något nytt spår.. Senast när jag var till skogs så gick det flera rävspår längs den vägen.. Jag satte mig vid några granar i kanten och stövarn sprang i spåret.. och in under de täta små granarna gick spåret.. där går inte rådjuren...men räven gör det garanterat. Stövarn stack iväg några hundra meter och snart hördes drevet..  Det rundade en mosse och for iväg 1km innan det vände åter..  men att ställa sig lämpligt och passa var svårt.. Drevet passerade och gick 1km åt andra hållet.. I ett berg tycktes det sluta efter 30minuters drev.. utanför marken så jag kunde inte gå och kolla.. Hunden kom åter i samma löpa men sneddade lite efter tag.. drevet hördes och fortsatte tillbaka till den gamla löpan ännu ett varv.. nu stack det iväg genom en mosse där markägaren sett räv flera gånger och där det skall finnas en välanvänd rävväxel..  Drevet fortsatte mot vägtrumman där drevet slutat en annan gång..  men det gick vidare 2km... Pejlen tappade kontakten när hunden gick ner i en ravin..  men det löste sig när hunden kom upp igen.. Det snurrade länge i terrängen men nu var det frågan vad han jagade.. det gick ju inte se om han drev heller på det avståndet. Efter lång väntan kom han åter och jag kopplade för dagen.
2mil i nära på 10km/h fick räcka...  Jag blev lite nyfiken på berget och eventuellt får jag ta en promenad utan bössa och undersöka någon dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar