söndag 22 januari 2017

Prägla hunden på rätt vilt..

Ikväll körde jag en övning för att träna stövaren.. Jag la ut en rådjursklöv och en rävtass en bit ifrån varandra.. Sen gick jag och hämtade stövarn.. Jag sa åt stövarn att ta busen.. han sprang fram och hittade rävtassen.. Massa beröm delades ut.. sen fortsatte han mot rådjursklöven men då ryckte jag i kopplet och skrek NEJ! FY! Med en ilsk stämma. Jag sa åt honom att ta busen och han gick mot rävtassen igen.. även nu massa beröm. Sen gick jag en vända med hunden och när jag kom tillbaka så gjorde jag likadant.. ta busen! Beröm på räv och fy och bannor på rå. Jag band hunden tillfälligt och flyttade tassen och klöven.. En ny omgång..ta busen. Beröm på räven och fy på rådjuret.. Ännu en omgång och nu gick han inte nära rådjursklöven..  Simpel övning som jag kommer köra fler gånger..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar