måndag 9 januari 2017

Skogen med stövarn..126h

Jag och broder Tuck var ute en vända.. Blötsnö och lätt att se spår.. Jag höll stövarn kopplad och vi gick mot åteln för att leta efter ett färskt rävspår. Det fanns rävspår och en utav gåskropparna hade fått innehållet uppätet.. Spåren var inte pinfärska men jag försökte berömma hunden när den nosade i spåren. Vi gick vidare för att hitta färskare spår. Halvvägs in i marken lyckades hundkopplet knäppa upp sig och stövarn kom lös. Det ordnar sig nog tänkte jag.. Vi gick vidare mot området där det ska finnas ett gryt.. Stövarn började nosa runt och stack iväg.. Vi gick en bit och stötte på rävspår.. vi bakspårade i förhoppningen om att hitta grytet. Räven hade gått in under några stenblock men det verkade mer som en genomfart än ett gryt. Oturligt nog gick det några rådjursspår vid bergväggen också. Vi gick tillbaka över bäcken och hunden kom tillbaka. Vi pekade i rävspåren och peppade hunden. Han stack iväg på nytt och det med besked. Det hördes drevskall och vi gjorde oss beredda.. Tuck som har respekt för älgar hade inte vett på att stå tyst och drevet svängde. Vi gick och kollade löpan.. RÅDJUR!! Vi tog pass uppe på vägen i förhoppningen om att kunna ta hunden i nästa bukt. Tyvärr drog det iväg en kilometer.. men det vände och kom åt oss igen..hunden var inne på 75m så drevdjuret var inte många meter bort..det vände igen för vår vittring låg rakt emot dem. Efter ett bra tag släppte hunden men han fortsatte sitt sökande i terrängen och ville inte komma på inkallning.. sjukt irriterande! Vi gick mot honom men han stack på nytt. Vi gick mot bilarna och efter ett tag kom han till oss..men stack ännu en gång. Nu gick vi mot bilarna för han kommer väl tids nog.. och plötsligt såg jag på pejlen att han kom efter oss. Jag satte mig på ryggsäcken med ryggen mot honom. Han sprang fram och fick en godis och blev kopplad.. Hunden hade fått ihop 1.8mil i skogen och var lite trött..

1 kommentar:

  1. Om du vill kan du få ett par rådjurklövar att använda i "uppfostringssyfte"....

    SvaraRadera