onsdag 21 december 2016

Skogen med stövarn..113h

Som planerat så åkte jag till skogen tidigt.. 08.00 släppte jag hunden i mörkret.. vi traskade sakta mot åteln.. Hunden sprang ner i sjökanten och ut på en liten "halvö".. Där sökte han runt i säkert en kvart.. Det är blott 100m ifrån konstgrytet och delarna jag åtlar med vid grytet brukar ligga åt det hållet. Men till slut gav han upp och vi gick mot åteln på hygget.. Han sprang genast ut där jag slängde gässen igår.. sen kom han snabbt tillbaka och sprang nosandes längs vägen en bit..sen stack han upp i skogen igen och gick målmedvetet ut ett par hundra meter.. sen började drevet! Det drog iväg runt några småtjärn och jag gick närmre..det stack iväg 900m innan det vände.. men när det kom in på 250m så svängde det. Jag gick till ett nytt ställe för att passa.. Drevet drog iväg... men sen vände det igen och kom närmre.. fast nu kom hunden själv.. 30min drev han i vart fall...troligen räv med tanke på vart han fick upp.. Vi gick vidare för jag hade med nytt bete till mina mårdfällor.. Där drevet hade gått över vägen syntes inga spår..det verkade bra.. dessutom hade det gått över där jag varit med och passat för en annan stövarejägare och enligt honom var detta ställe ett bra rävpass.  Jag saknar snön nu verkligen. Jag betade om en mårdfälla och stövarn sökte ut 250m vid en kulle.. Fällan fick älgkött och stövarn kom åter. Vi gick mot nästa fälla och stövarn lunkade med. Och vid nästa fälla stack han rätt ut igen..500m..och en vid båge.. och när det kom närmre så hörde jag att han drev.. Det buktade fint men den kraftiga vinden tog bort en hel del av ljudet.. Det höll sig på 250-980m håll länge.. Jag hörde ett kraftigt brak troligen ifrån en älg.. förhoppningsvis ett stött djur.. men man jan inte vara säker.. Jag flyttade mig så jag kom in i området där det buktade som bäst.. nu var det spännande! Det kom närmre men nu hade det tystnat.. 150m.....90m.. 60m... jösses nu måtte drevdjuret varit här?!  Men stövarn kom själv...något trött. Drevet hördes iallafall i 45min och det är hans längsta hittills.. På stigen en bit ifrån där han tog upp låg en färsk rävskit.. så jag önskar och hoppas att det var räv han drev.. Nu fick det räcka med motion för denna dag och övriga fällor får jag beta om en annan dag. Här är en bild på drevet på pejlen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar