fredag 11 november 2016

Vakat räv

Ännu ett vakpass.. satte mig i tornet vid 19.30.. månskenet var bättre men vinden den var bister.. Vid 21.20 hörde jag en räv skälla 3-400m bort på andra sidan åkern..
Bra då var den i närheten.. En stund senare hördes steg i den frusna marken.. det lät som det kom någon eller några gåendes mot tornet.. och de stannade under tornet.. jag började fundera på om torndörren skulle ryckas upp snart.. isåfall skulle jag välkomna typen med en kolvstöt i nyllet.. spänningen steg... och plötsligt såg jag något traska framför tornet..  ett rådjur! Och i hasorna hade den en polare.. Rådjuren gick runt och åt av kattmaten.. Nu var det kallt och både händer och fötter kändes stelfrusna.. vinden genom gluggen var hemsk... ögonen de rann... Rådjuren gick iväg och jag la upp bössan.. jag testade att göra några muspip.. och såg man på! En räv sprang förbi i svackan på åkern.. jag satte mig i anläggning och vänta..och vänta..och vänta.. och lockade på nytt..och vänta.. Ännu ett rådjur gick förbi.. Nu var det fruktansvärt kallt och jag började fundera på vad jag gjorde ute i kylan.. lite dum i hövvet är man allt..hehe.. Jag gav upp 23.30 och åkte hemåt.. skrapade rutorna och sen var det full värme på i bilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar