lördag 12 november 2016

Älgjakt dag 4

Vi samlades för ännu en älgjaktsdag.. Idag skulle vi testa en unghund igen.. Hundföraren sa vart han ville släppa och vi bestämde pass utifrån det. Upplägget kändes hett och jag gick till mitt pass långt bort i skogen.. Idag var det mycket snack på radion ifrån ett annat lag.. kan vara halvkul att lyssna på..det var ett rådjur som blev skjutet och hunden gick på grisspår sa de.. undrar hur lång räckvidd radion har? Skulle vara kul att veta hur nära grisarna var.. Vår unghund skällde ståndskall.. tyvärr visade det sig vara på en ekorre.. ryssarna jagar ju det mesta med sina hundar så det var väl inte helt oväntat. Hundföraren traskade genom marken men någon älg stod inte att finna.. men några ekorrar till hittade hunden..lustigt! Ekorren verkar ha ökat efter fridlysningen.. för på vägen till passet såg jag flera spår... men bäst av allt var alla färska rävspår. När vi bröt för dagen gick jag och kollade mina mårdfällor och spår.. Ute på hygget hade räven kalasat på ett älgben rätt nyligen.. och vid samtliga mårdfällor fanns det rävspår.. han hade gått på is och klättrat på trädstammar.. Jag var även och kollade en del av marken där jag aldrig släppt stövaren ännu.. men det var nog lika bra.. massvis med rådjursspår och bara ett ynka rävspår..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar