lördag 28 februari 2015

skyddsjakt hos bonden

Åkte bort till bonden och kolla läget innan dagen var slut. På fel sida vägen satt ett gäng kanadagäss ungefär 60-70st. ....jag spanade ut på bondens åker och 3-400m bort satt ett större antal. .kanadagäss men även några grågäss.  Runt silon flög kajor. .lika bra att göra ett försök.  Jag rundade en byggnad och fick se gäss närmre.  Jag försökte smyga mig på dem. . Två av gässen satt 50m bort. .men då jag gick mot dem så började de gå bortåt. .jag ökade takten och kom in på 30m..gässen började flaxa och den ena lyfte..jag höjde bössan och sköt den andra. . Träffen tog men effekten var inte tillräcklig..ytterligare ett skott behövdes..
Övriga gäss försvann. . Men en gås blev det. Jag åkte bort till nästa ställe där gässen brukar sitta..och på vägen dit passera jag ännu en gård där jag skyddsjagar..kajor i mängde satt på taket. Några gäss fanns inte på andra stället så jag besluta mig för att pröva lyckan med kajorna.  Jag körde tillbaka och in på gården där kajorna satt. En flock på 50 kajor lättade ifrån taket. Jag laddade bössan och gick runt ladan. .där satt mer kajor och skator..de försvann fort. Men ut ur ladan kom duvor flygandes och jag sköt en dubble omgående. . Det lilla besöket räckte för att skrämma bort fåglarna. ...för sen blev det tomt och tyst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar