lördag 28 februari 2015

grytjakt

Idag var det dags för grytjakt....några gryt skulle vittjas på en för mig ny mark. Förhoppningarna var goda då det jagats lite räv på denna mark. Jag och ytterligare två skyttar begav oss till ett bergsgryt.. Utanför låg fjädrar som var tydligt avbitna av räv....det bådade gott! Vi ställde ut oss och släppte hund.  Hon var ivrig och nåt luktade gott.  Här är grävt sa ena skytten..men hunden fortsatte längs berget bortåt.  Vi stod kvar en stund men när hon inte kom så gick vi efter och såg fler öppningar....det visade sig vara ett grävlinggryt och säsongen på grävling är ju slut.  Vi åkte bort till nästa gryt...och efter en liten promenad var vi framme vid ett antal stenblock.  Hunden släpptes och nosade runt ...även här fanns vittring. . Hon kollade några öppningar men återkom till en öppning som var för liten. Där krafsa och grävde hon. .jag gick ner från klipp blocket och hjälpte henne att göra hålet större. Med hjälp av en vass sten fick jag bort rötterna som var i vägen.  Hunden dök in i grytgången..nu kan räven komma farande!  Hunden försvann men efter en stund kom hon ut ur ett hål en bit bort. Jag luktade i grytgången..det luktade grävling och en bit in syntes bomaterial... Grytet var antagligen bebott av grävling och vi kopplade.. Vi passade på att kolla läget lite inför nästa säsong. .förra veckan hade räv gått i gryt på denna plats.  Längre ner i backen låg gamla benrester..sånt brukar synas kring rävgryt...men även här hittades nosgropar ifrån grävling... Fina gryt att passa vid på sensommaren eller locka mot med muspip. . Vi nöjde oss för dagen och jag tackade för mig... Hunden var lortig så jag åkte bort till en hönsbekant. .på hennes mark ligger ett stort gryt. Här har inte vart en räv på länge sa hon..men jag gick för att kolla grytet ändå. Jag ställde mig på en sten och hunden sprang iväg vid grytet..Det var nyligen grävt av grävling vid en av öppningarna så jag kopplade henne igen. Sen gick jag och kollade terrängen runt. Nog var det bebott av grävling. ..massa nosgropar hittades.  Men grytet får vara ifred tills nästa höst. .även om skyddsjakt skulle vara ok då det är i närheten av en hönsgård. ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar