söndag 1 mars 2015

skyddsjakt på gås

Stoppade in mina bulvaner i bilen och åkte till bonden på morgonen.. Det hade ljusnat och några gäss satt på åkern. .. jag ställde ut mina bulvaner och kröp ner i jutesäcken som jag sytt.. täckte med fjolårets gräs och drog tyget över ansiktet. . Gässen kom inflygande emot mig men vek av i sista stund. .en ny flock kom och gjorde likadant. Gässen började landa på en annan del av åkern..jag täckte bössan ordentligt om det var den de skyggat för. . Snöflingor kom farande på tvären vassa som nålar.  Det blev kallt och gässen hade upptäckt mig.
Jag gav upp och fick se ett stort antal på en åker läbgre bort. Jag gick åt det hållet och flocken flög iväg. . Endast ett 20tal satt kvar..på fel sida vägen. .. Jag åkte till den andra bondgården. .och där satt gässen..100talet i vaje fall...men på 4-500m håll är det inte mycket att göra.  Jag svängde in på gården istället. .och möttes av säkert 100 kajor...men som vanligt stack de innan jag klivit ur bilen. .. Vädret var ännu sämre nu..grytväder! Jag kontaktade markägaren till ett jättegryt på min jaktmark. ..idag måtte de ligga inne...oturligt nog gick det inte att kolla grytet idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar