lördag 3 januari 2015

Dagens grytjakt...

Det var grytjakt inplanerat.... Men dagen började med rådjursjakt..Redan när vi körde in på marken så såg vi ett rådjur.. Mitt i jordbrukslandskapet låg marken och vi hade en större dunge att stöta ut viltet ur. Jag fick ställa mig på pass med studsaren och jaktkamraten drev av dungen/kullen.. Plötsligt såg jag något röra sig..3 rådjur! Men de sprang ut där det inte fanns något kulfång..de stannade upp...ytterligare 3 rådjur kom farande..och de 6 rådjuren sprang förbi på knappa 100meters håll.. Det var lockande att skjuta men jag fick avstå pga kulfånget som var uselt. Jaktkamraten ropade att han stött ytterligare en get med 2 kid. De tog en annan väg än via mitt pass. Trevlig mark..vi har redan sett 10 rådjur tänkte jag... Vi gick och fikade lite på gården...där flög en del kajor och duvor.. Efter fikat begav vi oss ut mot gryten med hund..vi blev bara två jägare denna dag men någon räv borde vi hitta efter blåsten.. Först ut var ett gryt med en ingång..där hade räven slunkit in tidigare...jycken nosade men visade inget intresse... Sen kollade vi ett gryt som var bebott av grävling...3 öppningar men jycken tycktes inte finna något..de kanske flyttat sen terriern var där sist? Vi begav oss mot grannmarken och på vägen dit sökte vi av ett intressant stenskravel...många hål men inget hemma..
På grannmarken låg det ett enormt gryt.. Säkert 10 öppningar..spår av grävling i form av nosgropar i terrängen runt om...men vi släppte..det kan ju finnas räv inne.. Jycken sökte ivrigt men fann inget.. Synd..det borde vara bebott.. Vi begav oss ner till å-brinken istället..där sökte vi av kanten och hittade ett par hål och ett tydligt gryt..men inget där heller. Däremot hitta vi en hel del gräsänder och knipor nere i ån...och på vår promenad i å-kanten stötte vi ytterligare ett rådjur... Dagen var till ända..inget skjutet men en hel del viltobservationer..men framförallt en redig promenad....5-10km uppskattningsvis...med packning...alltid nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar