måndag 29 december 2014

Ta tillvara på skinnen

Ett sätt att visa respekt för det fällda viltet kan vara att ta tillvara på så mycket som möjligt.
Jag försöker i möjligaste mån att ta hand om skinnen ifrån fällda pälsvilt. Räven som jag fångade häromsistens flådde jag omgående..det är lättast när de är varma. Rävkroppen blir kråkåtel.
Även illern flåddes och skinnet skrapades direkt..nu skall det bara ligga i frysen några dagar inför det fortsatta arbetet.. Illerns bakparti med analkörtlar samt lever och inre organ har jag sparat i en burk. Illerns analkörtlar har en stark doft och är utmärkt att invittra fällor med.. Låter jag burken stå länge så har jag en mixtur som går att droppa i minkfällorna för genomgångsfångst. Resterande av illerkroppen hamnade i rävfällan. Nu kan väl det tyckas makabert att flå och stycka ett djur men jag tycker att det är bättre än att bara kasta bort ett fält vilt. I naturen gäller djungelns lag..äta eller ätas.. I fallet med illern och räven räddade jag mina höns ifrån en säker död..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar