söndag 21 december 2014

Närmar sig jul..

Det närmar sig jul men jakt måste man hinna med ändå. För tillfället har jag kontakt med två olika jägare som vill ha besök av en grythund. På den ena marken är det ett grävlinggryt som garanterat är bebott..en tyskterrier fick erfara det nyligen. Och på den andra marken är det ett megastort gryt..där rävarna håller till. Ska föröka få tid nu i dagarna till grytjakt. På min ordinarie jaktmark är det en klappjakt inplanerad..även där kan en grythund vara till nytta. Under dagen har jag besökt bonden..på första gården där jag har mitt loft passade jag på att åtla för räven..inga fåglar syntes till förutom några måsar och kråkor som satt i andra änden av åkern.. Gässen verkade försvunna..så även kajorna... Jag åkte bort till nästa gård där jag har min stora kråkfälla..inte heller där syntes några fåglar. Fällan var tom på bete..jag fyllde på en bärkasse bröd men brydde mig inte om att gillra den. Jag spanade ut över åkern..och där satt ju kanadagässen som brukar vara på andra gården.. Det var ju bra..på den åkern är det torrare och lättare att gömma sig....undrar hur vädret är imorgon bitti? Regnar antagligen men de stannar väl ett tag till...runt 200 gäss var det nog. I morse hade min rävfälla slagit igen..men nu var det väl tredje gången utan fångst..så surt..fattar inte vad det är för djur som kommer ut på 1cm springa..eller kan luckan ha hakat sig på nåt sätt?..räven sist var ju kvar..dagen ägnades att täta glipan...och en femte luckspärr fixades..och nu hoppas vi på fångst.  Jag berättade väl att jag byggde en julbock häromdagen? Det skulle jag inte ha gjort...nu fick jag flera önskemål om att bygga till släkt och vänner.. Jag fick helt enkelt bygga fler...Hade nog varit finare med röda sidenband men det hade jag inga. Man ska vara snäll på jul..annars kommer inte tomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar