lördag 20 december 2014

Älgjakt dag 7

Tog mig ut till passet i mörkret likt tidigare jakter. Idag var vi bara 4 skyttar plus hundföraren.. Jag passade på att ta ett pass med ett torn. Vädret kändes lite sisådär så det var skönt att ha tak. Vinden blåste ifrån väst. Övriga skyttar satt ner i vind drygt en kilometer bort.. Hunden släpptes och hittade omgående älg..helt jädra otroligt bra..har inte tagit mer än 5 min nån gång. Vi tog det lugnt och hunden fick hålla stånd ett tag.. En skytt fick uppdraget att smyga..och kom in på 20m..  Hade ganska  tätt där älgen stod..men efter en kvart upptäckte han att det var rätt djur..en grann ko och en kalv. Kom dock inte till skott och älgarna drog iväg 500m.. Och så höll det på..nya stånd,.nya smyg..och älgen rusa 300-700m per gång..och framåt 14 tiden fick kon för sig att lämna marken och drog mot en öppning i viltstaketet.. Jag fick överge mitt pass och åka runt för att stoppa hund ifall det drog ut på vägen.. Drevet vände och strax därefter blåste hundföraren in sin hund.. Vi gav upp för dagen och samlades.. Hundföraren trodde att det kunde vara samma ko och kalv som vi haft uppe tidigare för vid en av de tidigare jakterna så sprang de exakt samma väg.. Men där blir svårt att passa då det är på grannmarken..  Jag föreslog att vi skulle sätta upp ett lapptyg nästa gång..det skulle funka bra enligt hundföraren.  Jag grejade lite med mina fällor efter jaktdagens slut..först mina grävlingfällor hos jaktkamraten.. Mamma scans köttbullar som gått ut i datum fick bli bete. Sen kollade jag mina mårdfällor på marken..även här blev det köttbullar... I det sista ljuset tog jag mig hem..  När jag kom hem möttes jag av min lille vovve...hon blir så glad när hon ser jaktkläderma..så det fick bli en promenad... En dusch, lite julmat och karameller så är dagen till ända..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar