onsdag 12 november 2014

Mårdfångst och sprängda rävar

Imorse hade jag ställt klockan för gåsjakt hos bonden..men trots fyra alarm så vaknade jag försent.. Åkte bort till bonden ändå men gässen var redan där...då var det ingen idé... Så det blev ändrade planer..åkte därför till nästa bondgård och kolla efter grävling bland balarna... Konstaterade efter en stund att där inte fanns några. Tid över några timmar så då åkte jag till skogen istället... Kolla gryt och mårdfällor..., glädjen var stor när jag kom fram till första fällan,.mårdstocken... Där var det fångst!! Älgköttet hade lurat en mård i fördärvet..totalt platt hade den blitt.  Jag kollade mina övriga fällor och betet fanns kvar i alla utom en..där fanns lite nötskrikefjädrar istället... Eventuellt har skrikan fångats och mården har varit där och hämtat den..man kan ju hoppas..tyvärr kunde jag inte beta om fällan för jag hade inget gott med mig. Nu var fällorna kollade så jag gick till närmsta grytet.. Släppte hund och stod uppe på grytet.. Hunden var borta länge men det kom aldrig ut något..grävlingarna hade varit där och gjort ett omfattande grävarbete iallafall... Jag gick till näta gryt....hunden streta och drog så något luktade gott.. Även här ställde jag mig uppe på grytet.. Trots flitigt sökande så tycktes hon inte hitta någon räv i grytet... Då var det bara att åka till markens storgryt istället..  Chansen borde vara god att det ligger proppmätta rävar där i...åteln fylldes ju rejält igår och de proppmätta rävarna går väl till närmsta gryt och lägger sig på jäsning.. En teori jag har iallafall.. Hunden var märkbart intresserad..jag släppte henne i första bästa öppning och hon for ner..jag tog ett kliv fram och där kom en räv springande rätt emot mig! Helvete!! Den var jag inte beredd på!! Första skottet blev en bom och även det andra som tog i en gren....  Det gick ju på 2 sek från att hunden släpptes tills räven kom.. Hunden kom ut och sprang efter räven... En kvart senare kom hon tillbaka... Jag ropade på henne och hon sprang fram vid mina fötter..jag gav beröm och så flög hon ner i grytet igen! Jag tittade rakt fram vid några öppningar..vred huvudet för jag hörde något till vänster..EN RÄV TILL!!! Fort som fan svinga jag bössan..bom..ett skott till..träff! Räven hade fått en smäll och stannade upp.. Hunden kom ikapp och hamna i vägen för nästa skott.. Jag sprang fram och fick avfångat räven på nära håll... Det blev tyvärr inget skinn att spara... Hunden ruskade räven så hon blev halvt röd i pälsen... Väl hemkommen blev det dusch för hund... Några grävlingloppor hade hon med hem... Men nu luktar hon grön såpa. ..,,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar