fredag 7 november 2014

Gillrat mårdfällor och åtlat

Tog en tur ut i skogen idag...på min andra mark... Har ett gäng mårdfällor ute sen förra säsongen så de var dags att beta dem på nytt. Först ut var mårdstocken..betet blev älgkött... Sen flyttades slagfällan som stått bredvid till ett nytt ställe..på en gammal rävfälla som länge varit ur bruk..i rävfällan har jag slängt åtel lite då och då senaste året. Sen gick jag till nästa fälla..på mitten av en bergsbrant..även här blev älg bete.... Ytterligare två slagfällor gillrades upp och sen for jag till ett gryt.. Vid grytet har jag en grävlingfälla uppställd så där åtlades..och sen åtlade jag vid ytterligare en grävlingfälla... Och till sist åkte jag till min skogsåtel...där slängdes två backar med älgben och rester.. Att grävling behöver jagas på marken blev jag påmind om..det fanns spår lite varstans efter grävlingarnas fodersök... Vid åteln har jag ytterligare en grävlingfälla som fick lite käk i anslutning... Kanske skulle göra ett sista försök och gillra upp dem i början på nästa vecka? Väl hemkommen så gillrade jag ytterligare två mårdfällor..dessa i trädgården...  Jag sparade en påse älgrester ifall att jag gillrar några fällor imorgon..jycken fick en bytta gott också..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar