torsdag 6 november 2014

På den tredje dagen..

Eller rättare sagt på den tredje natten får vi hoppas på att räven går i fällan...tidigare gånger då jag haft rävbesök som lyckats ta djur så har den återkommit efter tre dar.. Så nu hålls tummarna...
Idag har jag styckat älg ihop med laget..eller rättare sagt tittat på när proffset jobbat.. Så jädra fint att se en erfaren styckare jobba... Frysen börjar bli full med goda köttstycken och färs...jag passade givetvis på att steka en omgång köttbullar att provsmaka medans jag fyllde fryspåsarna..
Under kvällen kollade jag dessutom till min grävlingfälla hos gubben i jaktlaget..han trodde inte riktigt på honung till grävlingbete..för grävlingen hade bevisligen varit där och gjort nya hål i gräsmattan.....men jag lovade att det var ett bra bete..för dagen hade jag därför kokat ihop en ny mixtur..en skvätt vatten,honung,socker och jordgubbsylt kokt i några minuter och hällt på flaska... Två frallor hade jag med att hälla mixturen på.. Och när jag kom till fällan så lyste jag i den..va fan! Betet är ju borta..då har grävlingen lyckats ta betet utan att lösa ut fällan......järnspikars...men då ska den väl snart sitta i med nytt bete.. Frallorna delades i bitar och lades på trampplattan..sen hälldes mixturen på...två brödbitar la jag utanför fällan och hällde på en skvätt..och resten av mixturen hälldes i en sträng strax utanför uthusdörren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar