lördag 8 november 2014

Provat något nytt...

Häromdagen fick jag för mig att baka surdegsbröd...vet inte varför men jag startade upp en kultur av vatten och vetemjöl... (Det var det mjöl jag hade hemma).... Jag blandade ljummet vatten med mjölet i lika delar och hällde på en glasburk..satte på ett lock som jag gjort några små hål i och ställde burken varmt...dagen efter tog jag och hällde ur allt utom två matskedar..sen på med 1dl ljummet vatten och 1dl vetemjöl..rörde lite och lät det stå till kvällen...då hällde jag över det mesta i en större bytta och hällde på 3dl mjöl och 2dl vatten....rörde ihop. ..sen stod det över natten...(antagligen inte så man skulle göra,vad vet jag?)..och nu på förmiddagen tillsatte jag salt,mer mjöl och lite olivolja...knådade en bra stund...lät de jäsa en halvtimme på en plåt med duk över..sen in i ugnen på 250 grader..efter tio minuter sänkte jag till 200 grader..lät det stå inne en halvtimma till... Och resultatet då? Jo brödet blev vackert med en knaprig skorpa..men inte så mycket lufthål i som jag hade trott utan det var mer kompakt... Men va fasen..mitt första försök och jag gjorde säkert massa fel..det är av misstagen man lär... Brödet blev gott ändå...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar