torsdag 21 augusti 2014

Duva istället för bock

Då de allra flesta gick ut på bockpremiären så tillbringade jag förmiddagen på jobbet.. så på eftermiddagen tog jag hagelbössan till bondens åker. Jakt på ringduva hägrade då denna premiär inföll samma dag..
Ute på det nyskördade vetefältet satt mängder utav duvor,måsar och kråkfåglar. Jag vandrade ut och försökte ta mig inom skotthåll med hjälp av rundbalarnas skydd..det sket sig och fåglarna drog. Jag placerade ut mina duv och måsbulvaner ute på fältet och kröp in i min jutesäck. Strax därefter kom måsarna flygandes bakom huvudet på mig, de skulle bara flyga några meter till så jag kunde skjuta dem..givetvis vände de om då de såg min huvudvridning. Nu kom duvorna och gick in för landning, pang! där föll första.. och ute på fältet lättade hundratalet duvor,grymt! Nu visade det sig att det var en tamduva/stadsduva jag skjutit, de kryllar av sånt kring bondgården. En stund senare kom ringduvorna åter och jag lyckades skjuta en. Det blev för övrigt dagens enda ringduva men gud så underbart den smakade..stekt som kvällsmat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar