torsdag 14 augusti 2014

Lite eftermiddagsjakt

Hade inget att göra så jag ringde närmsta bonden för att höra om där fanns några fåglar, det fanns det men tydligen skulle de ha gäster på gården så det var bättre en annan dag. Blev därför en tur till en annan bonde, gården där veten slogs häromdagen. Till min glädje så fanns det mängder av mås, kajor och duvor ute på fältet när jag kom fram, även några gäss. På gården fanns det endast någon skata, jag berättade för bonden om måsarna på fältet.. Bara skjut om du vill sa han.. Men blir inte de som arrenderar marken sura om jag jagar där då? Det är ingen som arrenderar marken, jag har jakträtten kvar.. Va! Men då har du massor av vilt att fylla frysen med sa jag.. Ja vill du skjuta så går det bra sa bonden. Kul sa jag, här går en bock och två getter samt två tre harar. Jag jagar gärna sånt med. Efter att ha pratat en stund påbörjade jag min vandring bort mot fältet, i öppen terräng kan man inte gömma sig. Jag satte mig bakom en bal och hoppades att någon mås skulle flyga förbi inom skotthåll. Men det gjorde de ej, de flög längre bort. Ett gäng tamduvor satt i träden vid åkerkanten, kajorna flög i en stor klunga bortåt byn, fan då! Men runt omkring mig flög ringduvorna, de landade inom skotthåll flera gånger och i stora mängder, men de är ju inte lovliga förrän 16e augusti. Jädra otur och skyddsjakt kan man inte bedriva när skörden är bärgad.  Jag åkte vidare till nästa gård istället, där bommade jag en duva. Och på den tredje gården jag besökte satt kajorna på taket när jag svängde in. Jag laddade bössan och gick runt ladan, en skata på nocken såg mig men hastigt svingade jag bössan och dräpte den innan den hann skvallra om min närvaro. Och när jag kom runt gaveln på ladan fick jag se fler skator i ett träd, två till damp i backen..och när jag laddade om passerade kajorna.. Nåväl 3 skator fick jag åtminstone. Nu började det skymma så jag åkte bort till en vän, denna vän har ett stort gryt på sin mark som jag ska undersöka i dagarna.. Hon hade inte sett några rävar i sommar men jag var välkommen att kolla grytet när det passar.. I vintras gick det ju två rävlöpor tvärs över grytet så det kan ju ha fötts valpar där..det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar