torsdag 21 augusti 2014

Grytjakt..

Gjorde ett försök med att hitta något i gryten häromdagen.. Vädret var minst sagt dåligt, typiskt väder för både räv och grävling att mysa i grytets värme. Hunden skickades ner i jaktmarkens största gryt, ett gryt med tiotalet öppningar,ca 10 m brett och 50 m långt.. Jycken var ordentligt taggad och rusade från hål till hål i högsta fart.. det kändes som det kunde ligga något inne i grytet. Jag lät hunden jobba i närmare en halvtimme, tre små skall utdelades på ett ställe i grytet men jag misstänker att hunden hörde regnet smattra mot marken just där..för inget kom ut.. Vi åkte till nästa gryt, grytet där jag ställt mina fällor..konstaterade ganska snart att det var tomt. Sen kollade vi ett mindre gryt under ett stort stenblock, det luktade gott men var också tomt..grävlingen hade varit där och grävt sen senast..Nu hade vi bara ett gryt kvar, hunden stretade mot grytet så det bådade gott..jag ställde mig strategiskt med överblick över de två öppningarna. Hunden släpptes och rusade in, och kom ut lika fort igen..tomt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar