söndag 9 mars 2014

rävjakt "slutspurten på säsongen"

Idag var jag medbjuden på rävjakt.. det var älgflugornas herre som tyckte att jag skulle med.. ni har väl inte missat hans blogg? http://lipoptena.blogspot.se/
Solen sken fint och det ljusnade tidigt innan vi tog oss till morgonsamlingen..Väl på plats stötte jag på några fler bekanta ansikten..en jag gästjagat hos tidigare samt en höns-kanin-jakt bekant.. strax därefter upptäckte jag att rävjägarnas rävjägare var på plats med både schillerstövare och foxterrier.. det bådade gott. Jakten skulle bedrivas på närmare 5000Ha. Vi placerades ut och jag fick ett hyfsat vägpass en bit ifrån ett gryt.. jag ställde mig med granarna i ryggen och väntade..flertalet nötskrikor passerade mitt pass.. efter dryga timmen hörde jag drevet.. det kom närmre..men vände och drog bortåt..strax därefter vände det igen..nu lät det som det var riktigt nära och på gång..såhär års kan det vara två rävar i löpan.. spännande..men sen tystnade drevet..det drog bortåt.. två rådjur klampade över vägen en bit ifrån mig..vi bröt för stunden och samlades för grillning.. jag och min värd tackade för oss men ett gäng stannade kvar då två hundar drev räv för fullt bortanför grillplatsen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar