tisdag 4 september 2012

Höstväder...

Det märks att hösten är här nu.. mulet och regn..och inte lika varmt längre...
Hösten är en händelserik tid på året..dels fisket och jakten.. men även svampplockning och slakt av diverse djur..  mina kaniner som gått på bete hela sommaren börjar bli slaktklara..även mina ankor är redo.. att man inte slaktar i sommarvärme säger sig självt.. det brukar vara bra slakttemperatur i september-oktober..
Jag får som jägare förfrågningar om att hjälpa till med hemslakt då och då.. så man har ju slaktat både får,gris och diverse fjäderfän.. Att föda upp egna djur och sköta dem fram till slakt är en naturlig del i mitt liv.. i början bar det emot att slakta och äta tuppar..de fick ligga i frysen ett tag och när man tog fram dem var det som vilken köttbit som helst.. folk kan rynka på näsan ibland och fråga HUR man kan äta söta små kaniner..personligen ser jag inget konstigt i det..kan man äta gris och ko så kan man äta kanin.. även kalvar och kultingar är söta när de är små.. viktigast är väl ändå att de har det bra fram tills de slutar sina dagar.. jag tror att kaniner som skuttar med sina kompisar har det bättre än grisar som står inomhus i en box.. nog om det.. jag ska försöka skriva lite om mina uppfödningar framöver.. och givetvis om slaktbiten med..

Kantareller hör hösten till och just nu står skogarna fulla av det gula guldet.. min far plockade över 5kg på nån timme häromdagen.. smörstekta kantareller är en höjdare..kantarellstuvning likaså..  att kantareller gör sig bra till viltkött skadar ju inte heller..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar