tisdag 25 september 2012

Ankor...

Jag har väl berättat att jag föder upp ankor? lite olika sorter dels som hobby men även till slakt..
Myskankor har jag bland annat..de är mest kända för att de äter mördarsniglar.. de är grymma på att ruva fram ungar och ger ett mörk och gott kött.. trevliga och härdiga ankor som kan flyga bra..

Sen har jag ett gäng pekingankor.. samma ras som Kalle Anka är... det är världens vanligaste ras för köttproduktion.. de är helvita med gul näbb..tunga och flyger inte alls.. värper i stort sett året om med ett bra foder.. jag driver inte på mina utan nöjer mig med vårens och sommarens ägg.. de ruvar dåligt så maskinkläckning är att föredra....mycket trevliga och pratglada djur..

Jag har också en blekingeanka och några blandraser för tillfället..
Jag utfodrar mina ankor med..havre,vete,korn,majs,ärter,bröd och allfoder mm
De älskar att lorta ner sig och älskar att bada...
Varje år maskinkläcker jag ett antal ankor och mina myskankor ruvar alltid fram några små.. de som inte säljs slaktar jag till hösten.. resterande ägg används till sockerkakor i hushållet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar