lördag 17 december 2022

gårdagens jakt och arbete

Igår satt jag på pass hos kompisen en stund på morgonen. Jag testade bakom ladan då dovviltet ofta springer där. Men när jag hade tröttnat på att passa så gick jag över till skogsarbete istället. Jag hann inte jobba många minuter förrän en gubbe med jaktradio kom förbi på vägen. Vad jagar du frågade jag, han svarade att han tänkte koppla sin hund. Hunden hade precis drivit 7 st dovvilt ner över åkern och bakom ladan. Sicken otur svarade jag, jag satt precis där på pass sa jag och tog upp mitt slutstycke ur fickan. Ja det var otur tyckte gubben. Vi stod och snackade en stund och det visade sig att han tidigare hade drivit det stora och viltrika godset nån mil bort. Hunden hördes driva uppe i kullen och drevet vände. Jag återgick till arbetet och gubben åkte vidare. Jag fick ihop några högar med björkved. Jag hittade 2 legor efter dovvilt en bit in i skogen, så det är väl där de håller till. Jag fyllde foderspridarna på åtlarna och tjärade. Sen lastade jag bilen med björkkubb och åkte hemåt. Jag åkte till bondgården för att gillra upp kråkfällan, men slaktrenset var orört och inte en kråkfågel syntes till. Jag passade från min skjutstege i en timme istället. En uggla flög förbi i dimman. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar