tisdag 20 april 2021

mer arbete..

Började morgonen med att mata djuren.. Sen slaktades 5 tuppar och 1 höna... De skållades och plockades denna gång. Därefter planterade jag plantor i krukor.. 30 krukor med lungört och 20 med broccoli och 20 med brysselkål. Växterna vattnades.. Sen byggde jag 4 odlingar för smultron.. bitar av markrör grävdes ner stående som höga krukor och sen fylldes de med jord och till sist sattes plantorna. Jag gjorde en koll på min damm och såg att det låg 18 samlingar med grodägg där nu... dammen är ett populärt tillhåll för traktens djur. Jag har även insett att kajorna byggt bo i en torr-raka på tomten.. Spillkråkan var där och hackade i våras när den skulle tagits ner så jag lät den stå.. men nu har kajorna lagt beslag på bohålet.. Kajor syns aldrig hemmavid.. jag har faktiskt aldrig fångat eller skjutit nån hemmavid på alla år..  I mina odlingslådor med lock växer det sallad.. och rädisorna tycks ha fått någon vidrig fluga på besök.. eventuellt morotsfluga? om de går på rädisor..eller så är det någon annan sort. Jag dödade de flugor jag kunde komma åt. Jag grävde ur 2 hönsgårdar och gödslade en gräsmatta.. Dessutom rensades 2 blomsterrabatter ,och i botten på en större vinbärsbuske drogs ogräset bort och marken täcktes med tidningspapper och därefter bränd gödsel. Jag åkte med en sväng till grusgropen för att hämta sand då det fanns en grävmaskin där för tillfället. Vi fyllde släpkärran så hjulen nästan blev platta.. det var nog lite för mycket för när vi skulle upp ur gropen så gick vi bet.. Caddy med framhjulsdrift och dåliga däck var inget vidare.. Efter 3e försöket insåg vi att vi fick lasta bort någon skopa sand. Men det hjälpte inte.. Vi fick testa andra backen upp ur gropen.. De 2 första försöken sket sig där med.. men på det 3e försöket tog vi sats så vi flög upp.. Släpkärran höll som tur var... Sanden skyfflades av hemma... men det behövs nog 250 släpkärror med sand innan tomten är fylld..  I brevlådan idag så fick jag hem fröer.. sommarsquash 2 olika sorter och zuccini och rund squash..och en gul squash.. Några fröer planterades och sen snickrade jag ihop en kuvös.. eller rättare sagt ett skåp av plyfa, golvfoam,pressening och plastskivor.. byggplast och 4 bordsben.. Tanken är att ställa ut pumpa och squashplantorna där för avhärdning och framåt helgen kan de nog stå där tills utplantering.. Men på torsdag ska det tydligen bli kallt igen.. Till helgen kommer eventuellt 2 lastbilslass med fylle.. jord,lera och grässvål..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar