onsdag 9 december 2020

jaktkväll..

Att jaga utan resultat är inget vidare.. så ikväll beslutade jag mig för ett pass på åteln i granplanteringen. Där är grisarna trygga och de har kommit tidigt och flera varje gång. Jag satte mig vid kl 1530 och kunde inte se ett majskorn på marken vilket bådade gott. Några nötskrikor hoppade runt.. Men snart blev det mörkt och åtelbelysningen tände sig.. Vid kl 1800 drog spridaren igång. Det duggregnade och jag började känna mig frusen.. men jag tänkte inte ge upp.. jag funderade på vad klockan var.. inte över 22 hoppades jag. Jag hörde något knaka.. och sen fick jag se några vita vålnader... 2-3 grisar gick mellan träden och när lampan lös på dem så såg de helt ljusa ut.. Jag valde ut en och sköt.. Jag kunde inte se den mer men det kändes bra. Klockan visade sig bara vara 1910...Jag smsa min kompis att han kunde komma bort om 30 minuter.. Han dök upp och vi gick för att kolla läget.. där låg något bakom trädet.. grisen hade lagt sig platt fall. En gylta på ca 40kg...en perfekt matgris... Jag flådde och tog ur den och tog resterna med mig hem.. grisen får väl hänga tills imon eller på fredag... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar