torsdag 10 december 2020

jaktmorgon..

Satte mig i mitt nya torn på ängen hos kompisen.. Klockan var 0710... Det ljusnade och vid kl 0815 kunde jag se 5 dovvilt på andra sidan ängen... De gick längst bort där jag inte har något kulfång...  En hel timme traskade de runt lugnt och betade.. Sen försvann de in i skogen som vanligt.. Nån minut efter kom ytterligare en flock dov.. 10 mörka djur sprang tvärs över åkern rakt mot kojan..  och när de var inne på 5m så tvärstannade de och vände bortåt.. Jag vråla till och fick upp bredsidan på en och sköt..  Den stod och vacklade så för säkerhets skull fick den ett skott till...och föll.. Det visade sig att första skottet tagit långt bak när den sprang...  Nu hänger den på mörning... Resterna slängde jag bakom ladugården i slänten.. sen satte jag mig och passa på åteln en timme.. När jag kom tillbaka så hade en rovfågel satt sig på resterna och korpar och skator satt i träden.. Imorgon lär det inte finnas nåt kvar... räv och gris tar garanterat hand om det...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar