onsdag 22 november 2017

Skogen med stövarn.. 16h

På morgonen snöade det för fullt.. Lika bra att ta sig till skogen och leta rävspår.. Det borde inte vara så svårt att hitta ett färskt spår så vi parkerade en bit från åteln.. Vi gick längs grusvägen för där springer rävarna ofta.. Men efter att ha gått 1km utan att hitta nåt annat än översnöade spår så gick vi ut i marken.. 200m från vägen såg jag något spår som intresserade stövarn.. Spåren var översnöade men man såg tydligt i blåbärsriset vart djuret gått.. Det måtte ha släpat kroppen i riset.. Jag testade att gå med stövarn i blåbärsriset en bit ifrån.. och han gjorde inga såna spår.. Kunde det vara en räv? Jag släppte stövarn en bit från spåret utan att säga nåt. Han stack iväg 2-300m åt ett håll men kom snart tillbaka..  Sen sprang han längs stigen några hundra meter.. men kom tillbaka. Jag beslutade mig för att vi skulle kolla efter mårdspår där jag har en obetad fälla längre bort på stigen. Stövarn sprang före men vände tillbaka.. plötsligt såg jag något mörkt i änden på stigen.. Jag tänkte på älg men jag såg fort att det var något annat.. En lös hund av schäfertyp.. Den kom skällandes och efter kom ägaren.. Stövarn krökte ihop sig och visade sig underlägsen och ägaren kopplade sin hund. Det visade sig att hon bodde på andra sidan marken och dessutom hade hon stött ihop med stövaren redan förra året. Hon gick vidare på sin runda och jag lurade med stövarn till ett annat område. Han började springa runt ett berg.. varv på varv..på varv.. Och ena stunden stod han still och sen gick det runt igen. Hade han hittat ett rävgryt? Eller en mård i träden? Jag gick för att titta.. men det fanns bara hundspår överallt.. väldigt märkligt.. Stället på berget passar säkert som lega för flera olika djur..  Jag vet att både älg och rådjur skitit där förr.. och rävar tar ofta lega på bergstoppar eller stora stenbumlingar.  Stövarn stack iväg men började cirkla i ett nytt område.. Jag hörde nåt enstaka skall.. Jag fick smyga närmre igen.. men samma visa här.. endast hundspår? Skumt.. Jag satte mig och invänta hunden och efter ett tag kom han och lät sig kopplas.. Vi vandrade hemåt och halvvägs till bilen fanns det ett nytt ekorrespår.. annars var det inte några nya spår.. Jycken fick motion iallafall.. 1.1mil blev det idag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar