tisdag 28 november 2017

Fångst.

Gick upp tidigt och rastade hunden.
Hon hoppade mot buskaget hemma på tomten.. så jag fick känslan av att en räv gått förbi...men rävfällan såg inte ut att ha gått igen. Jag åkte iväg för att vittja mina grävlingfällor.. På gården med kråkfällan härjade massvis med kajor och kråkor idag...och några fåglar satt på fällan. Ena grävlingfällan hade gått igen fast utan fångst.. den andra var tömd på bete men stod öppen. Jag stängde igen dem. På nästa gård var det fångst och jag gick närmre.. en röd päls syntes och jag blev glad.. tills jag såg att det var en katt,otur! Jag släppte ut katten och gillrade av fällorna. Sen begav jag mig till gården där kråkorna härjade igår.. men där fanns inte en fågel. Jag slängde ut bröd vid mitt vakloft. När jag kom hem så tittade jag ner mot rävfällan.. igenslagen!! Jag gick ner och kände rävlukten genom fällan.. Jag öppnade och kikade in.. såg inget? Gick och hämtade pannlampan och pangen för räv luktade det.. Det visade sig vara en fin hane på 7 kg.. Den hade väl vågat sig fram när den andra hanen försvann.. En timme senare var räven flådd så även denna lämnar jag in..

3 kommentarer: