onsdag 29 november 2017

Skogen med stövarn...19h

Parkerade vid konstgrytet och vandrade med stövarn i koppel.. Vid åteln släppte jag honom och han sprang runt och nosade. Han ville inte sticka iväg så jag gick 100m till.. Han svansade runt mig en stund men sen stack han upp på kullen vid åteln.. där brukar räven ligga och gnaga på ben ifrån åteln..Det drog iväg ett par hundra meter.. och ännu längre.. Sen vände det och jag hörde drevskall...Drevdjuret buktade och sprang i cirklar såg det ut som...Det gick ner i bäckravinen och över bäcken.. sen buktade det inne i en tät skog.. Sen stack det iväg 1km.. Jag förflyttade mig till ett lämpligt pass men drevet passerade mig på 300m.. Och som vanligt gick det mot området med sprängsten.. I kanten av sprängstensområdet så tog det stopp lite.. Hunden gjorde en liten cirkel i kanten men sen gick det iväg bortåt.. Rundade ett stort tjärn och for ut i en myrmark.. Där gjorde hunden några varv och sen gick det tillbaka i löpan.. Men strax efter började stövarn följa viltstaketet.. hela 2km.. raka spåret.. Sen buktade det runt länge i ett vägkryss.. Jag bestämde mig för att koppla hunden på löpan när han kom tillbaka.. Han kom tyst men ville inte låta sig kopplas.. han sprang raka spåret mot sprängstensområdet och tjärnet han rundat tidigare.. Jag kände mig måttligt road så jag ringde farsgubben och frågade om han kunde komma och springa ifatt hunden.. Han kom och gick bort till området där stövarn sprang.. han drev för fullt.. men nåt drevdjur syntes inte trots att det var öppen terräng.. Farsgubben trodde att det var en hare han drev.. Han lyckades avbryta hunden och kopplade honom... 3h i skogen och 2mil blev det idag..  Förhoppningsvis drev han en räv som grytade och växlade till hare efteråt.. men man kan ju inte vara säker när man inget sett.. För min del får det gärna komma snö..





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar