måndag 27 november 2017

Gillrat grävlingfällorna..åtlat

Åkte bort till bonden för att se om det var några fåglar kring kråkfällan.. Men det var heldött.. 2 skator och 6 duvor satt på gården.. Jag gick ur bilen och gillrade upp mina 2 grävlingfällor som står bak på gården. Bulle med blåbärssylt och mandelmassa blev bete..
Sen åkte jag till nästa gård och gillrade upp de 2 grävlingfällorna som står där.. bulle med vaniljkräm blev bete..passade även på att skrämma bort en flock kajor.. Sen åkte jag vidare till tredje gården där mitt vaktorn står nere på åkern.. Åteln var rensad på allt utom älgrevbenen.. Lite smågodis kastades ut.. och jag kollade trädet med tjära. Det var ett jack nere vid roten som såg färskt ut.. grisen har nog varit förbi. Jag drog på lite spraytjära.. Sen åkte jag upp till gården för att kolla lite vid vakloftet.. Det visade sig att hela bygdens bestånd av kajor och kråkfåglar höll till där på åkern.. Synd att de var där nu när fällan är gillrad dryga milen bort.. men med lite tur så flyttar de sig under dagen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar