torsdag 9 februari 2023

eftermiddagsjakt

I eftermiddags åkte jag upp till kompisens mark igen.  Jag gick över kullen till mitt pass vid kl 1600 och kröp in i kojan. Jag kikade ut genom gluggen och fick se gråbrun päls i buskaget. Var det älg eller gris?? Plötsligt såg jag 2 huvuden och det var dovvilt..5-6 st verkade de vara.. Jag siktade och sköt på första jag kom åt.. Efter 5 min gick jag ut och letade. Det fanns rejält med blod och jag följde spåret 100 meter genom den täta terrängen. Där låg dovhinden till slut. Jag släpade ut den till stora vägen där jag passade den. Jag lastade den i bagagen och körde till kompisens åtel. Jag gick över kullen och när jag kom till åteln så stod det 4 brungrisar där. Jag smög och satte mig på huk och sköt.  Efter skottet reste jag mig och gick fram till gömslet. En gris traskade förbi precis nedanför kullen. Jag hann inte skjuta. Grisen jag sköt på låg inte där nere. Jag gick ner och undersökte skottplatsen.. Det fanns inte en enda droppe blod och jag kunde inte hitta någon gris. Troligtvis bommade jag men jag ska kolla med terriern för säkerhets skull. Dovhinden är flådd och upphängd. Hjärtat tärnade jag upp och stekte med champinjoner, grädde, soya , salt och peppar.  Riktigt gott med en kall pilsner... eller två...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar