torsdag 9 februari 2023

bondgårdsrens

Åkte bort till storbonden idag. Tanken var att skjuta kajor. Kajorna såg min bil och försvann som en avlöning. Efter 1 timme kom det 2 kajor över ladugården och jag fick en. Sen såg jag att de gick in för landning bakom ladan. Jag rundade ladan och fick en till. Jag kikade på grannens åker och där hade vildsvinen plöjt bra med sina trynen. De hade varit i storbondens hästhage också. Jag har en liten koja ståendes på en jordhög och de hade varit knappt 10 meter framför skjutgluggen och bökat. Jag trampade ner hallonsnåren som vuxit upp. Bondens pojk erbjöd sig att hjälpa till med att resa upp mitt torn nere på åkern också... men jag ska ordna några extra stöttor så det inte välter igen om vi reser det. Storbonden bjöd på kaffe och vi diskuterade grisproblem. Jag nämnde grisböken i anslutning till gården och tydligen hade en granne sett 6 svin där härom natten. Jag berättade att jag sett gris på en vall någon mil bort. Det visade sig att bonden brukade även den vallen så han ska kolla med markägaren om vi kan passa där.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar