onsdag 2 november 2022

ledig dag..

Idag hade jag en ledig dag och passade på att göra lite av varje. Morgonen började ute hos djuren och jag städade samtliga kaninburar. Sen krattade jag en bit av gräsmattan och använde löven till hönsgården och kalkonhagen. Fodret i tunnorna behövde fyllas på så jag tog en tur bort till bonden. Givetvis tog jag med mig hagelbössan och rådjurskadavret som jag hämtade i förrgår. Jag sköt några duvor och en kaja. Sen fyllde jag upp 6 säckar med korn och lastade in i bilen. Bonden tyckte att jag kunde åka förbi en gård där fåglarna varit mycket. Jag åkte dit och fick skjutet en duva till. Jag åkte vidare bort till gården där mitt vaktorn står. Jag begav mig ut på fasan och harjakt i åkermarken. Jag kunde höra en fasantupp så jag traskade fram mot snåren. Tuppen flög upp och dök ner 100 meter längre bort. Jag smög mig däråt och då flög den ännu längre bort och dök in i några snår. Jag vandrade vidare och ner längs med bäcken istället. Plötsligt stod det ett rådjur 10 meter framför mig, tyvärr hade jag bara 24 grams bly i bössan. Jag vågade inte chansa på att det skulle funka. Och rätt var det var så var det 2 rådjur framför mig. Jag gick efter dem en stund, vinden låg från dem så de var nog inte säkra på vad jag var för något. De hoppade över bäcken och sprang till skogs. Jag körde ner till mitt vaktorn och band fast rådjurskadavret. Det skall skjutas rävar i vinter så det är perfekt att åtla in dem nu.  Jag åkte hemåt. Grannen ringde och undrade om jag skulle fälla resten av träden på hans äng. Jag bytte kläder och åkte dit. Jag fällde några tallar och några granar och samlade ihop veden. Det blev till ett lass men det får hämtas senare. Det är fler träd att fälla eventuellt hinner jag med dem imorgon eller på fredag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar