söndag 20 november 2022

jagat,slaktat med mera

Åkte upp till kompisens mark i morse igen. Kl 0710 var jag på mitt pass i grantätningen, jag passade till kl 1000. Det blev inget, det var endast nötskrikor, skator och koltrastar framme. Jag tog med mitt batteri från åtelbelysningen så att min kompis kan ladda det. Jag bytte kläder och jobbade i skogen i ungefär 3h. Jag fick ihop runt 4-5 kubik björkved men jag hann bara samla ihop en del utav det. Grannen hemmavid ringde och ville ha hjälp med sina tamsvin som skulle slaktas. Jag åkte hemåt, vittjade musfällorna och där fanns 4 möss så nu har jag fångat 28st. Jag käkade middag därefter tog jag min 22wmr bössa och åkte till grannen. Jag sköt och grannen avblodade. Den ena grisen vägde 66kg och den andra 50kg. Slaktvikten  utan huvud, skinn, tarmar och framklövar blev 36kg och 28kg. När slakten var klar åkte jag hem igen, jag monterade vinterdäck på frugans bil. Det är snö på väg. Vid kl 1930 åkte jag iväg igen, vildsvinsjakt hos bonden. Jag mötte upp bondens drängar, de skulle åka till en annan mark först men jag satte mig i mitt torn. Jag tyckte att jag klätt mig bra men då vinden pressade sig in genom gluggen så frös jag ganska snart. Jag hörde nåt klampa förbi bakom tornet men fick aldrig veta vad. Vid kl 0000 prasslade det i löven på åkern. Jag tände vapenlampan och det var en räv som fick ila vidare.  Kl 0045 åkte jag hemåt. Drängarna hade upptäckt 3 grisar kl 2200. De smög sig på dem och hade skjutit alla 3, termiskt sikte verkar rätt bra att ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar