fredag 14 oktober 2022

slaktat kalkoner

Jag hjälpte min vän att slakta 2 butkalkoner idag, den ena vägde 14 kg och den andra 16 kg. Flådda och urtagna. Dessa är för stora för att göra hela i ugnen men annars hade det varit lönt att spara skinnet på. En hel kalkon vill man gärna fylla och sy igen, och sen är skinnet gudomligt gott när det blivit frasigt.  Som tack för hjälpen fick jag en burk honung, och levern från de båda kalkonerna. Honungen var fryst för att inte kristallisera sig, det ska bli skoj att se om den smakar annorlunda mot min egen. Levern sköljde jag och delade i bitar, sen mjölade jag den och stekte i smör, rödlök och champinjoner fick göra den sällskap. Sen hällde jag på en skvätt grädde, soya och salt och vitpeppar. Potatis och gröna ärtor till och det blev riktigt gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar