lördag 2 januari 2021

jordärtsskockor..

Fixade en påse jordärtsskockor häromdan..  De är lättodlade och är bra som viltvårdsgröda. Dessa är av sorten bianca och de blommar.. Jordärtsskockorna är anspråkslösa och växer bra nästan överallt där jag planterar dem.. .de bildar skyddande vägg åt övriga grödor då de blir över 1.5 meter höga. I viltvården kan man med fördel sätta solrosor ihop med skockorna.. Jordärtsskockornas gröna blast och stammen brukar jag skörda på hösten som mat till mina kaniner.. jag lämnar endast 20cm kvar ovan mark. På våren gräver jag upp knölarna och skördar en del till hushållet och planterar resterande för skörd nästkommande vår. Skockorna kan man använda som substitut för potatis.. i mos.. grytor mm... De kan dock vara lite gasbildande så har du inte ätit det tidigare så ät inte för mycket första gången du provar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar