torsdag 28 januari 2021

jaktmorgon..

Jaktmorgon hos kompisen... jag var på plats vid kl 0730 och gick till passet.. Snö och kallt och en underbar morgon.. i snön gick det lätt att smyga så jag tog mig ljudlöst fram. Det dröjde inte länge innan jag hörde knakande ljud.. Nu var det fritt fram att skjuta hjort och rådjur om något skulle dyka upp...  man får ju skjuta först en timme före solens uppgång..och nu fick jag syn på ett rådjur.. Jag lyfte bössan och rådjuret gick in bakom en gran...och den kom fram på andra sidan granen och jag sköt ett välriktat skott. Skottet tog där det skulle och i samma sekund sprang 2 dovvilt från platsen..de hade stått bakom ett buskage.. Jag satt kvar och efter en halvtimme brakade det till vid min vänstra sida...Något djur hade nästan gått upp till mig där jag satt innan den fick vittring utav mig. Jag gick och kollade..det var en hjort som vart i kullen och vänt. Nu gick jag ner till skottplatsen.. Där fanns blodstänk i snön och det hade sprutat som en dimma på marken och på trädgrenarna..  Min gissning var att jag träffat i lungan.. och efter 15m låg rådjuret inunder en gran.  Jag släpade ut det till vägen och körde ner till gården.. Denna gång behöll jag skinnet på då det är kallt ute.. köttet ska inte komma under 0 grader fortare än 10 timmar.. Slaktrenset sparades till rävåteln. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar