torsdag 28 januari 2021

gallrat björk..

Efter jaktmorgonen så fortsatte jag mitt arbete med att gallra björk hos kompisen. Hjortarna hade varit framme och traskat runt bland riset..kanske fann de något ätbart. Solen sken ner mellan träden och jag jobbade på med min fogsvans.. under 2.5 h fick jag nog fällt 100-130 småträd till, och dessutom samla ihop dem vid gärdesgården. Jag hittade en större sälg och några mindre rönnar som jag sparade på... dessutom gick jag och röjde under den största eken på andra sidan skogsvägen.. nu kan eken breda ut sig och stoltsera med sin pampiga krona.  Björkbeståndet är fortfarande ganska tätt, helst ska man ha 3 meter mellan träden.. men jag har sparat träd som står närmre här och där.. tanken är att gallra dem när motorsågen är med.. då kan jag avgöra om jag vill spara de större eller mindre beroende hur de står och hur raka eller fina de är. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar