torsdag 16 april 2020

vakat gris..

Igår kväll satte jag mig på kompisens mark.. Tanken var att skjuta en lämplig matgris.. Foderspridaren drog igång vid kl 19.18... Tiden gick och framåt skymningen dök det upp en ensam gris.. Ett hondjur som jag bedömde vara en brungris på runt 40-50 kg... Jag kollade noga och kunde inte se några dragna spenar.. och efter ungefär 10 minuters väntan så beslutade jag mig för att den var ensam och skjutbar... Skottet gick och grisen rusade iväg.. Jag smsade min vän och han kom efter en halvtimme.. Vi undersökte skottplatsen.. där fanns inte en droppe blod... och vi undersökte närområdet i den riktning grisen sprungit. Inte en droppe blod syntes.. Mycket konstigt med tanke på att det kändes som ett bra skott..  Jag kunde inte se något nedslag i marken från kulan heller... Vi gav upp vårt sökande och jag tänkte att det är bäst att kolla med hjälp av hunden.. Det är ganska riskabelt att gå i tät skog med en påskjuten gris som kan göra utfall i ett trängt läge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar