torsdag 16 april 2020

eftersök..

I det första morgonljuset var jag tillbaka på marken.. Nu hade jag med mig terriern för att kunna göra ett eftersök.. Vi gick till skottplatsen och jag sa spååår söööök.. Sen gick vi där jag såg att grisen sprang inatt.. terriern blev riktigt ivrig och drog genom buskaget... har jag träffat bra så borde hunden hitta blod .. hon stannade till efter  100m och där såg det ut att ligga en droppe blod.. iallafall såg det ut att kunna vara det. Terriern drog genom buskaget och ner i branten... Jag tänkte att det började gå bort över grannmarken så vi gick tillbaka till starten igen.. för så långt bort borde inte grisen ha gått om jag träffat där jag siktade.. Vi började om från skottplatsen och hunden tog samma riktning.. men nere i branten stod hon nu och vädrade ut över bäckfåran och sumpmarken.. Ja det kan ju vara vadsomhelst tänkte jag.. gris..rå.. räv..grävling.. hjort eller nåt annat.. hon jagar ju allt..  Jag tänkte att det var konstigt med en bom.. jag bommar typ aldrig så att grisen inte låg på plats var för mig ett mysterium.. Jag gick lite mer till vänster när jag skulle upp för branten och terriern började vädra och ta vind.. och såg man på.. där låg grisen... 250 m från skottplatsen.. Den hade jag aldrig hittat utan henne.. Så vad lär man sig.. att man kan inte räkna bort en påskjuten gris pga avsaknaden av blodspår..  Jag fick släpa grisen 300m genom skogen.. sen tog jag ur den vid bilen.. Levern var sprängd men även lite tarminnehåll hade läckt ut... Jag talade med min vän veterinären.. han sa att om jag spolar ur grisen och kasserar innerfilen och sidorna så går det ta tillvara resten.. Jag skulle tvätta ur med ättikssprit också. Och dessutom så kan man ha haft oturen att tarminnehållet pumpats runt i köttet via blodet..men det kommer jag märka inom några dagar isåfall enligt honom.. jag tror att det är lugnt..  Trikintestet är inskickat nu och grisen hänger där den ska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar