tisdag 3 mars 2020

vasaloppet 2020

Eftersom jag misslyckades på öppet spår så ville jag göra ett nytt försök. Så jag ordnade en ny startplats och åkte upp igen. Denna gång stod jag allra sist utav ca 15000 deltagare... Det snöade och mina skidor hade blivit vallade utav proffs ännu en gång.. Glidet var ändå rätt uselt... Uppförsbacken tog en hel evighet då det var rejäl köbildning..  och när man väl kom upp så fanns det inga spår i de 10-20cm snö som fallit.. Det gick riktigt trögt... Jag kämpade på och jag insåg att det skulle bli ett kämpigt lopp.. Jag följde den stora klungan och slet som ett djur..Nedförsbackarna gick fint då det gick att ploga..bromsa och styra..... till skillnad mot förra veckans iskanor.. När vi skidat ett tag dök det upp en pistmaskin som tryckte till 2 fina spår... Jag hoppade genast in i spåret och stakade som en dåre... tills någon jäkel blockerade framfarten....I början valde jag att gå ut i den lösa snön och staka förbi...för krafter det hade jag... Idag skulle jag klara det.. Jag körde förbi en veteran som hade kört 38 vasalopp.. han hade aldrig vart med om ett sånt dåligt före under de år han åkt.. Han trodde inte att vi skulle klara repet i risberg ens... men det gjorde vi.. Jag åkte nedför risbergsbacken och vurpade 3 gånger... så eventuellt blir jag ett youtube fenomen... Varje gång pistmaskinen tryckte upp 2 nya spår var jag snabb på att staka... men varje gång blockerades spåret av ett lamadjur... sjukt irriterande... Reptiden i Evertsberg missades med 10 minuter.... och där fick jag således avsluta..  Så surt! hade det funnits 4 spår eller hade jag stått i en startgrupp längre fram så hade jag grejat det... Men det kändes ändå rätt ok.. jag hade verkligen fått kämpa.. man gled ju bara 1m per stakning till skillnad mot förra veckan då man gled 10m per stakning.. Kroppen hade mycket mer att ge och någon träningsvärk har jag inte fått heller... det innebär att jag är rätt stark.. Nästa år ska jag lyckas.. vem vet.. kanske kör jag öppet spår sön och mån samt vasaloppet..  vi får se... I fäders spår för framtids segrar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar