torsdag 27 februari 2020

vakat..

Igår kväll satte jag mig i vaktornet vid kl 1930... Det var nåt som klampade iväg när jag gick till tornet.. eventuellt gris eller rådjur... lite svårt att avgöra men det lät halvstort.. Det var tyst fram till 2130... då tyckte jag mig höra en räv.. Vid 2215 började jag höra fotsteg under eller bakom tornet... skumt... går det nån här nu tänkte jag... Traskandet ökade på men jag kunde inte se nåt.. ljudet tog sig mot småträden där jag åtlade dagen före.. det klampade runt och strax därefter såg jag nåt gå ut på åkern .... en rottweiler? nä det visade sig vara ett vildsvin... en tydlig galt och inte sådär jättestor... jag bedömde att det var en skjutbar årsgris .. Den vände upp baken och traskade bortåt. .. fan nu drar den! den gick iväg snett bortåt vänster och däråt vill jag inte skjuta... men som tur var svängde den åt höger med full bredsida... jag lät den gå några meter till innan jag avlossade skottet... Pang... jag hörde hur den gick 10 m efter smällen... Hmm? bommade jag? nä då borde jag väl hört den fortsätta?  Jag ringde bonden och klockan var nu 2220..Han kom ner med traktorn och vi åkte bort på åkern för att kolla efter grisen.. Vid skottplatsen såg det ut som att grisen lagt sig... rest sig och fortsatt ...och blott 10-15m bort låg den..död.. Vi lyfte upp den med skopan.. sen kördes den till min bil.. 
Väl hemkommen hade jag lite mer att göra... grisen skulle hängas upp och tas ur... kl 2358 var jag färdig med det... kl 0030 somnade jag och 0530 ringde klockan... Och nu har jag precis kommit hem efter att ha jobbat från 0700 till 2145... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar