söndag 19 augusti 2018

bockjakt..

Ikväll stack vi ut på bockjakt.. broder Tuck och jag. Vi parkerade i ena änden av marken vid kl18...Sen gjorde vi ett gemensamt smyg genom marken.. Jag satte mig i en dikeskant och Tuck smög över en kulle och spanade. När han kom åter så fortsatte vi längs vägens gräsbevuxna mitt.. Framme vid konstgrytet satte vi oss stilla en stund.. Vi smög vidare och vid pass nr2 gick Tuck upp till tornet. Jag fortsatte en bit längs vägen och klättrade upp på en liten bergsklack. Därifrån kunde jag bevaka en vägsträcka där både rådjur,grävling och räv passerar ofta.. Efter 5 min testade jag harskrik.. det händer att bockar kommer på det också så det var värt ett försök. Några tutande och 20 min senare vandrade vi vidare. Vi smög in i en mossbevuxen gammelskog.. Satte oss i varsin ände av en kulle.. och då fick jag syn på en liten bock.. 100 m bort. Den hade rumpan åt mitt håll och troligen var vi upptäckta. Den fortsatte upp över höjden och försvann. Vi satt kvar några minuter och sen fortsatte vi vår vandring. Framme på höjden spanade vi ner.. men ingen bock syntes. Vi traskade vidare.. tog ett pass vid nästa väg.. gick vidare igen och satte oss en sista gång. Nu började det mörkna så vi bestämde oss för att gå tillbaka..Vi reste oss och Tuck tog ett steg i gruset på vägen.. sprak sa det och i samma sekund började en bock vråla 100 m bort. Vi var avslöjade och den sprang skrikandes genom marken bort mot höjden där vår koja står. Regnet tilltog och vi vandrade till bilen igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar