torsdag 17 maj 2018

Ny rävfälla.. del 1

Påbörjade bygget utav en ny rävfälla. Min gamla värmländska tunnelfälla har gjort sitt och lagats och lappats länge. Den nya fällan bygger jag i tryckimpregnerat virke.. jag har ställt den torrare uppepå min infiltrationsbädd bakom huset. Den förra fällan stod i mossen längre ner i slänten. Till golv använde jag trallvirke 28x120 och dessa fästes i 45x45. Längden på fällan blir maxmåttet 1x1x4m.
Reglarna i 45x45 kapades i 4st bitar 160cm långa. Brädorna 8st köptes i längden 4.20m. 30cm in på 45x45 reglarna målade jag ett streck.. sen fäste jag brädorna innanför strecket så de stack ut 10cm i var ände. De andra 2 reglarna fästes 120cm in från vardera håll. Det blir utstick på 30cm åt vardera håll på sidorna.. Golvet spikas eller skruvas i sicksack för att man bättre ska undvika att reglarna ska spricka. Golvet pallas upp i våg med sten under reglarna.. det ökar livslängden avsevärt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar