fredag 23 mars 2018

Gåsinvasion..

Gässen har invaderat bondens åker.. Jag trodde till en början att de åt av spillet från bönorna som bonden skördade i höst.. men bonden har insådd av vall som kommit fram nu när snön försvunnit. Gässen har hållt till på åkern i säkert 14 dagar.. och de är 500-600st.. Bonden har bett mig skyddsjaga dem.. första skörden på vall brukar vara bäst näringsmässigt och 500 gäss äter nog en hel del strån..  Det får bli ett pass från liggömsle med huvudsakligt mål att jaga kråkfågel.. men några gäss skjuter jag nog också så de fattar att de ska hålla sig borta.. Lägger jag en dag eller två så letar de upp ett nytt ställe. Hunden får sitta i bilen och vara med och efterapportera om det behövs... svårt att få min terrier att vara still i ett liggömsle...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar